tirsdag den 2. oktober 2012

Afrika - fra gemmerne


Jeg har fundet den her tekst i gemmerne. Den er skrevet i tiden efter min rejse til Afrika i 07-08. Jeg har altid været i tvivl om den. Måske passer den fint til bloggen som opfølger på det polemiske indlæg om censur. Altså... 





Maison des jeunes, Bamako, Mali



                                                Ifni
                                                                     Goulimime
    Tan Tan


          Tarfaya


     Laayoune

   Dakhla




Nouadhibou                                            Chienguetti


   Nouakchott

              

                                                                           Timbuktu
Dakar
                                                                  Bamako
                     



             Vestsahara.
                                  (passeret)                               
                                Et grænseland
                              hvor alting
                            forandrer sig
                          pludselige
                        bål
                      skygger af mennesker.
                    Og det var midt
                  i ingenting, virkelig.


Alt er territorier.
Man trækker streger i sandet

d
i
n

s
i
d
e

o
g

m
i
n

s
i
d
e

Så forhandler man og forlader hinanden.
S
k
u
b
b
e
r

s
t
o
l
e
n
e

b
a
g
u
d

o
g

f
ø
r
e
r
en hånd gennem håret.



*


                                                           Mauritanien
                                                           (Optaget)
                                     Ukendt. Forvitret.
                                     Trancenderet. Transformeret
                                                           og trafikeret i blåt faldende støv.
                                                           Alle steds værende sandkorn.
                                                           I Tasken. I den krumning der
     har skåret os væk fra hinanden.
     Udstyr og lyde der forsvinder
     ind i blindheden. Ind i solens
     muskulatur der spænder sig
     om æblet i hulningen i
     kraniekassen i ansigtet der
     trækker sig sammen om
     kæbebenet og næsens bro




 ……………………………....................…erindring, tænker jeg og ser op………………................
………………………………………….…en fingerbred åbning ind i lysken………………………
………………………………………….....kødet… fluerne… såret………………………………..
………………………………………….…en sort kvinde slår………………………………………
…………………………………………. …et tørklæde om sit ansigt……...………………………...
……………………………………….........dagene og kendsgerningerne……………………………
………………………………………….…forsvinder ind under stoffet…………………………….


…jeg er rejst uden noget og alligevel………………………………………………………………...
…alle de nøgler til smalle døre……………………………………………………………………….
…gange under jeget…………………………………………………………………………………..
…vejen til Göteborg............................................................................................................................
…en febrilsk morgen med vandøjne………………………………………………………………….
…spejlet og henkastet kropslighed.......................................................................................................
…bakterieangst, sagde han og installerede mig………………………………………………………

(röda sten, blodbadet, broen og selvmorderne. De efterladtes beskeder. etc…etc…etc)



Blanke                                            våben                     

     Terre

Ørkener                                            Skov






Drømmemark




Og samtidig…………………………………..


Hører hjemmefra om gammel vens nye sofaliv.

Hver morgen spærrer jeg øjnene op
til vandrør og tyste papirer.
En bygning med kolde simple rum,
hvor ventilatorens faner klipper vinden,
der står som en tenniskamp mellem
de åbne vinduer og døren ud
til AFRIKA  

Jeg tænker, at jeg har mindst et hus indeni

Med have til
Trapper
Dyr
Skakter
Og byggepladsen bagerst
hvor du holder til
                                           
Øvelser i radioen.

                                           Du danser stadig.
                                           Er tavs mens kroppen bladrer
Du bader.
Du går omkring i huset.
Din hud er rød.
Dine baller.
Du siger noget og vender dig rundt.
Som alle svaner stanger du med halsen.
Dine firkløverøjne letter i små hop.

Nætternes marsk og høje horn.

Sådan husker du terrænet.
Ikke bakkerne, ikke himlens blå båd.
Men larm
så du til sidst måtte lægge dig ind under frekvenserne.

Spalter i din hornhinde.
Indad mod hjernen  som et øksehug.
(og du sover) (jeg ser på dig) (jeg tænker) (du er)
Jeg ved hvordan du hæver dine arme og velsigner mig med blod
du hæver dine arme og velsigner mig med jord
du hæver dine arme og velsigner mig med guld
du hæver dine arme og velsigner mig
med alt dit lort
du bare kalder og kalder
du bare ser og ser

inden i os springer de bomber så klynger af kroppe
sprænger sig vej gennem den hud vi holder op foran lyset

*

- Jeg er slet ikke vågen endnu, sagde du oppe fra køjen.
Vi havde passeret de neutrale stationer,
fortidens gendarmer og stationsforstandere
med kalotter bagerst på kraniet.
Alle drømte de om køkkenhaver og cølibat.
Om agurker der hænger høstmodent og krummer sig om verden.

Mens dørene klaprede
Forsvandt det indtørrede ved dit blik
Alt lugtede af lever
vi skar os.
Især på alle de kommentarer

*

Morgen her er stilhed. Få fugle og fremvisninger af bladhæng på de brune veje. Det er træerne der er mine venner. Jeg betror mig til dem og brænder dem. Præcis som hemmelige noteshæfter fra andre liv.

Jeg ved nu at ensomhed er terrængående og stier ender blindt                     

-------------
-------------
-------------

Sproget er særlig upræcist på denne etage, råber du fra førstesalen.

                                                                                        -------------
-------------
-------------

Der er så mange henvendelser, forklarer du

-------------

og

-------------

-------------

I det knitrende tøjs syninger gemmer de sig, de små soldater

Afskalninger ved din læbe og et stæreblindt sår over din lænd

Der er busser i alle retninger, men det hjælper ikke.
Du stod stille. Du græd.

Hvor på markedet finder jeg vekselererne?
Det er dit nye liv, et slags Texas på vrangen.
Det kræver siger du.
Men hjemme på puden ligger lidt af dit hår, et støvet øjeæble du har efterladt.
I krogen sidder folk i dybe sofaer og bare griner

*

Baghavens vipper:
du har glemt din aftale med  kirkekoret
jeg vil ikke forstyrre
du sidder med dine udregninger nede i krattet
henter ubekendte gennem nøglehullerne
før var dagene som spaghetti, sagde du inden vi sov i
hver sin seng under taget.
Det er nok ikke meningen, at jeg skal forstå det og jeg
forestiller mig at skifte ører
andre lyde og glemte redskaber, haveslanger, hæksakse,
faldefærdige hvide møbler, smulderråd
pletter fra forrige verdenskrig
de har afgjort opereret dig grundigt
det er lige så torsoen mangler og det er svært med de
svævende arme.
nu tager du en kande og vander bedet
alting foregår
cirkulært, så lineært, så kvadratisk
jeg sidder på trappestenen.
under mine såler sidder en rest
spættet svamp fra skoven
vi studerer fortsat de afgørende beviser
mens hundene bare gør
hold kæft råber du
forstyrret og revet ud af matematikken.
dine fyldninger forlader deres hulkehle
redskaberne samler sig i et bål
og noget fælles smækker lågen i




- Du taler for meget om ingenting, siger du - Det er måske rigtigt nok, svarer jeg mens myggene bare danser. Mens AFRIKA forsvinder udenfor. Mens min ven går tur i parken med sine duer.

Min ven går tur i parken med sine uvejr i snor. Med de gamle damer og det barn der fandt ham i ørkenen.

Han er langt væk og det plager mig.
Det er som om jeg staver forkert når han står der ved sit springvand og skriver i græsset at det ikke må betrædes.

Det er en erfaring.
Blod og håndjern.

Venner der forsvinder på deres bænke med alle deres tændstikmænd i snor og gamle damer.

Men var det ikke mig der satte af og passerede hidtil
glemte byer på min rejse ind i landet.

Jeg tror det. Jeg ved at pelargonierne blomstrede, at en af granerne havde skudt en gren ud til siden, at I sad på den og diskuterede mulige udgravninger og gåder.

(jeg vender kort og telefonerer)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar