Bolaño, et utilpasset formbrød
Peder Frederik Jensen
I alting kræver jeg liv, mulighed for
væren, og det er alt nok; så skal vi ikke begynde at spørge, om det er smukt,
om det er grimt, følelsen af, at det, der skabes, har liv, står over begge
disse spørgsmål og bør være det eneste kriterium i kunstspørgsmål. I øvrigt
møder vi det sjældent, hos Shakespeare finder vi det, og i folkeviserne toner
det os fuldkomment i møde, hos Goethe af og til. Alt andet kan man kaste i
ilden. Folk kan jo ikke engang tegne et hundehus. Og så vil man skabe
idealistiske skikkelser, men alt hvad jeg har set af den slags, er trædukker.
Büchner Lenz
For nogle år siden skrev Jeppe
Brixvold en opfordring på sin hedengangne, virussaborterede blog, at han
savnede en ny roman eller en anden roman. Så vidt jeg husker, handlede det for Brixvold
om at flytte fokus geografisk, nærmest at ændre prosaen eller måske snarere
romanens rum ved at lade blikket vende udad, ved at placere sig et sted hvor
tanken og skriften ikke reducerede af de indre danske farvande, af små
diskussioner i velstillede miljøer, af den evigt truende svenskekyst eller den
tilbagelænede, forkælelse over et nordsjællandsk tennisparti.
Inden jeg kommer for godt i gang med agurkesandwich, te og postulater,
må jeg indrømme, at det er mig, der lægger Brixvold, eller hans blogindlæg, ord
i munden. Som jeg husker det, var kernen, at noget måtte ske. Det centrale var
vel, at dansk romanprosa ikke rigtig sparkede røv, ikke rigtig flyttede sig.
Jeg kan kun være enig, selvom der selvfølgelig er undtagelser, der er eksempler
på bøger, der vil noget mere. Et
eksempel er Brixvolds egen bog Forbrydelse og Fremgang, men jeg kunne også
nævne Nielsens Den Store Satans Fald eller Peter Højrups Island, som romaner,
der tager genren ved vingebenet og ryster sig selv og skriften fri.
Måske er mange danske romanforfattere i for høj grad underlagt nogle
dogmer, der stammer fra en kultur, der definerer en ”rigtig” skrift og en
”rigtig” fortælling om litteraturen. Selv tænker jeg, at der mangler en ydre
ambition, en verdensvendthed, at romankunsten i stedet vender sig indad, og på
mange måder er præget af et dogme om ”sætningen”, og måske af en problematisk
opdeling mellem de ”fine” og de knap så ”fine”. Måske er der endda tale om snobberi,
et snobberi, der kan have sat sig som en prosaangst, hvor forfatterne holder på
sig selv af frygt for at falde ved siden af den række credoer, der stilles op i
kulturen og i modtagelsen?
Hvad er det for credoer? Ud over det nævnte, sætningen som er en slags subjektiv trylleformular for godt og skidt,
inde og ude, interessant og uinteressant, er det en manglende interesse for
fortælling, for ydre påvirkning, for dokumentarisme og for mangfoldighed. Det
vil sige en skrift, der ikke rigtig kan nedlade sig til at forholde sig til
verden, kun når den, som i de senere år, postulerer at være etisk men måske
bare er individualistisk og egentlig afslører sig selv som privilegeret, ikke
interesseret i den verden, der ligger udenfor fokus, som i dette tilfælde kunne
være et københavnsk litteraturrum, der opfatter sig selv som verdens centrum. Måske
overser man den væsentlige detalje, at det er et meget lille rum, et meget
velstillet rum, og et meget uindtageligt rum fuld af sociale koder, der virker
udgranskende og ekskluderende. Det står i grel modsætning til Roberto Bolaño,
til den vildskab jeg vil påstå, han repræsenterer.
Det er centralt, at Bolaño ikke er entydig. Han er hverken salonæstet
eller klumpedumperealist. På en måde transcenderer og beriger han begge rum. Er
det hele på en gang. Han var selv bevidst om denne splittelse og om vigtigheden
af både at være verdensvendt og lærd på en gang, når han f.eks. siger et sted,
at man, for at blive en god forfatter, skal vælge verden frem for biblioteket,
hvor man tids nok kan ende, og i et senere interview gør det klart, at skulle
han vælge mellem en interrailbillet til Vladivostock og sit bibliotek, vælger
han biblioteket. Det er et godt eksempel på det dialektiske forhold, der gør
ham så spændende. Der er en konstant diskussion af det ydre og det æstetiske,
af fortællingen og detaljen, af det biografiske og det mytologiske.
I hans store efterladte
mesterværk 2666 skriver han i den del, der hedder Amalfitanos del om en ung
digter: Han var ikke dårlig, hans eneste
problem var at han skrev ligesom Digteren. De ting kan du ikke have været ude
for, sagde jeg, du er alt for ung til at have lidt så meget. Han gjorde en
bevægelse som for at sige at han var ligeglad med om jeg troede på ham eller
ej. Det der betyder noget, er at det er godt skrevet, sagde han. Nej, sagde
jeg, du ved godt at det ikke er det der betyder noget. Nej, nej og nej, sagde
jeg, og han endte med at give mig ret. Han hed Jordi, og det kan være at han i
dag underviser på universitetet eller skriver anmeldelser i La Vanguardia eller
El Periódico.
Det er
simpelthen en grundlæggende diskussion mellem en ung romantiker og en ældre
praktiserende, på samme måde som Bolaño selv sprang ud med den her
verdensvendte og ret indholdstunge prosa, men med en grundlæggende erfaring fra
poesien og avantgardens verden, der gør den så afsindig mangefacetteret og
spændende.
Som jeg forstå det, handler det om nødvendigheden af et verdensvendt og
måske endda solidarisk liv. Det handler om at undgå, at litteraturen ender oppe
i røven på sig selv, som Vonnegut vidst har sagt. Det er et udsagn, der klart
står i modsætning til en mere lyrisk, subjektivt orienteret prosa, som ofte
fortæller en temmelig banal og ret genkendelig historie om mennesket, både
eksistentielt og konkret. Den leg kan på mange måder være sjov, ja fantastisk.
Jeg tror meget på den som en del af en praksis, min egen for eksempel, en del
af en modning og en litterær tilgang til litteraturen i modsætning til f.eks.
mange journalisters opfattelse og tilgang til romankunsten. Jeg mener klart, at
det er vigtigt på nogle tidspunkter at pege på det sproget og æstetikken kan i
sig selv, men måske kan man sige: ikke kun, og måske kan man endda påstå, at
der i dansk litteratur har været for meget, der er gået i den retning, frem for
den retning Bolaño repræsenterer. Formbevidsthed skal vel ikke blive en
mærkværdig endestation for velfærdens kunst? Der tager jeg Bolaño til indtægt
for, at han som evigt vandrende og altid eksileret, ville føle sig fanget, hvis
han skulle opholde sig i det rene rum som et formbrød i sin form, ude af stand
til at hæve i andre retninger end opad. Heldigvis for Bolaño, blev han født ind
i en spansktalende verden, der var stor nok til at rumme ham i stedet for at
slå ham ihjel eller gøre ham vanvittig – noget jeg tror, et menneske med hans temperament
og fyldige udadvendthed ville have risikeret i Danmark.
Da jeg blev spurgt, om jeg ville
tale om Bolaño, tænkte jeg, at det ville jeg gerne, fordi oplægget var
defineret som en slags nysgerrighed over, hvad forfatterne får ud af at læse
ham. Jeg har tit tænkt over, at det var interessant, hvem der blev optaget af
ham, og da jeg i sin tid var med til at lave et lille introducerende nummer af
Magasinet Morgenrøde om Bolaño, bemærkede jeg, at mange fik travlt med at
reducere bøgerne i stedet for åbent at tage forfatterskabet ind. Det var som om
hans popularitet, omfanget af hans bøger, og den æstetiske strategi han
benyttede sig af var problematisk og måtte udgranskes – helst via det
fortærskede og postulerende udsagn om, at han ikke skrev godt, eller at der var
noget galt med hans sætninger, at hans form var altmodisch. Men jeg bliver nødt
til at spørge, om vi ikke bare er blevet for vant til at sige den slags? Er det
ikke for nemt? Altså, er der ikke tale om en standardreaktion i et miljø, der
måske sidder lidt fast i forhold til romankunsten? Hvis vi gerne vil have
store, udfordrende og prøvende romaner, er vi også nødt til at acceptere, at de
er beskidte, at de har kant, at de på mange måder kan siges at mislykkes, for
ellers gentager vi bare det sikre. Det lærte jeg af receptionen af Bolaño, at
det på en måde er maner, der ligger til grund for alle de mange udsagn om
dårlige sætninger og lignende. Det er en tradition, der stammer fra en god
blanding af alt for skolet universitetsattitude og lyrisk dogmatisme. Den store
taber i det her land, er den seriøst udfordrende roman, ikke prosa i
almindelighed, men romanen. Den nye, moderne, eksplosive og globaliserede
roman, der er skrevet med bevidsthed og styrke fra det tyvende århundrede men
som selvfølgelig ser anderledes ud. Den vej vil jeg påstå, Bolaño anlagde for
os, sammen med David Forster Wallace måske, i slutningen af det forrige
årtusinde.
At vi først diskuterer det nu i Danmark, kan man kun undre sig over, men
det er på sin plads at spørge: Hvad er det for et diktat, der udgransker de
mere anarkistisk indstillede prosaforfattere og læsere? Jeg tror, vi er mange,
der undrer os over, at receptionen og fortællingen om romaner i det her land
nærmest aldrig ser ud over landets grænser. Det er især besynderligt, når man
tænker på, hvor lille et sprogområde det danske er, og det var måske det Jeppe
Brixvold hentydede til, da han i sin tid opfordrede til en ny retning, et nyt
mod. Jeg kan så tilføje, at jeg med Bolaño som mentor, ønsker mig en mindre
snobbet romankunst, ikke en dårlige, ikke en, der glemmer poesien, men en, der
forsøger at gøre noget andet og mere end at være bevidst om sig selv.
Bolaño har lært mig at tilføje i stedet for at fjerne. Det er i den grad
et dansk prosadogme at reducere og spørge ind til sætningen.
Jeg ønsker i stigende grad at åbne mine øjne, når jeg skriver, at se op
og ud. Væk fra den praksis, der gør prosaen overfladeorienteret og romanernes
karakterer til sitrende, introverte, überindividualiserede subjekter, der
strejfer hinanden i en uendelighed. Jeg læser Bolaño, fordi hans bøger handler
om hvordan verdner, mennesker, fænomener, sprog og situationer konstant støder
sammen og trænger ind i hinanden, men også fordi han skriver bedre end de
fleste. Hans skrift er ikke gammeldags, ikke klodset, ikke ubevidst om sig
selv. Den er det modsatte. Den er fængende og præcis, og der er så mange niveauer at man igen og igen kan
læse sine yndlingspassager, der vil blive ved med at åbne sig. Der er en del
leg og masser af formeksperiment, men det er netop eksperiment, det er ikke defineret
på forhånd, det skrives frem, og det er knyttet til en ydre verden, større end
forfatteren, større end bogen.
Vi lever (som alle til hver en tid) i en ny tid med nye dilemmaer, med
en meget større viden om det vi holder udenfor overfor et historisk
frisættelsesprojekt. Det skaber en ny etisk problemstilling, som litteraturen
og kunsten vel må tage stilling til og ikke bare efterlade til journalisterne,
dokumentaristerne og filmfolket?
Et tema hos Bolano, jeg mener er
uomgængeligt, er vold. Hvorfor så optaget af volden?
Han
fortæller om de kvinder, der bliver myrdet i det nordlige Mexico, ikke for sin
egen skyld, men for deres og i øvrigt på vegne af det evige offer, den
undertrykte, den udsatte, den myrdede og den voldtagne, derfor flytter hans
fokus rundt i 2666 til den vestlige verdens største skuepladser i moderne tid,
skuepladser for det brutale i mennesket. Hans solidaritet er af en anden
kaliber end den lidt salonfrelste og idealistiske udgave, der præger
skandinavisk litteratur i disse år, hvor det synes at være sådan, at man lige
skal sætte tjeckmarks ved nogle teoretiske, humanistiske problemstillinger, inden
man forsætter sit succesfulde liv på toppen af verden, men det har ingen ydre
konsekvens, det bliver fastfrosset på sin vis som attitude, som en solidaritet,
der hele tiden vender indad mod ens køn, ens seksualitet, ens position, ikke udad
mod de reelle ofre i denne verden, mod det menneske, der bor på lodsepladser,
der æder skrald, mod det menneske, der drukner i Middelhavet, mod det menneske,
her i Danmark, der falder ned gennem velfærden og forsvinder i ny tids
fattigdom. Den velfærdssponsorerede litteratur har ikke rigtig plads til den
form for bevidsthed.
Bolaño er en frisætter, en pirat i
litteraturens velfriserede verden, noget totalt andet simpelthen, og det har
derfor været nervepirrende og svært at finde frem til den her fortælling om mit
forhold til forfatteren. Hvorfor er der så mange forfattere, der læser og
inspireres af Bolaño? Fordi han er uomgængelig og god? Ja, men mere end det.
Fordi han skriver med stor litterær bevidsthed, fordi han skriver sjovt og
mytologisk om digterens særlige status i samfundet? Ja, men også fordi han
skriver om digteren, og måske derfor om
mennesket, som udgransket. Han skriver om det udsatte og om at være
offer. Han skriver om sig selv, fordi han helt grundlæggende var eksilereret og
ikke hørte til i andet end litteraturen og sin anarkistiske modvilje mod det
pæne, det rigtige og korrekte. Et sted siger han symptomatisk, at nu ældre han
bliver, og nu mere han læser Philip K. Dick, nu mere ser han science-fictionforfatterens
bøger, som de mest realistiske, han har læst.
Den, der læser dette vidnesbyrd i dag, skulle fejre med mig og min familie, fordi det hele startede som en vittighed for nogle mennesker, og andre sagde, at det var umuligt. Jeg hedder Jacob Schultz og kommer fra Tivoli, men jeg flytter til Belgien med min kone. Jeg er heldigvis gift med to børn og en smuk kone. Der skete noget forfærdeligt med min familie, jeg mistede mit job, og min kone forlod mit hus, fordi jeg ikke kunne tage godt af mig selv og familien. hende og mine børn på det bestemte tidspunkt. Det lykkedes mig i ni år, ingen kone at støtte mig til at passe godt på børnene. Jeg prøver at sende en testmeddelelse til min kone, men hun forhindrer mig i at tale med hende. Jeg prøver at tale med hendes ven og hendes familie, men jeg ved stadig, at nogen kunne hjælpe mig, og jeg har sendt anmodningen senere til så mange virksomheder, men stadig Ring ikke til mig, indtil en trofast dag kommer, som jeg aldrig vil glemme i mit liv . Da jeg mødte en gammel ven af mig, som jeg forklarede alle mine vanskeligheder, og han fortalte mig om en god mand, der hjalp ham med at få et godt job hos Coca cola-selskabet, og han fortalte mig, at det var en caster-charme, men jeg er en person, der aldrig tror på fortryllelse, men jeg besluttede at prøve det, og jeg kontaktede ham via doctorosagiede75@gmail.com. Han instruerede mig og viste mig, hvad jeg skulle gøre i disse tre dage efter lanceringen af trylleformularen. Jeg fulgte alle instruktionerne og gjorde, hvad han bad mig om at gøre godt. Drosagiede sørg for, at alt gik godt, og min kone ville se mig igen efter det vidunderlige arbejde Drosagiede. Min kone ringer til mig med et ukendt nummer og undskyldte, og hun fortalte mig, at hun virkelig savner mig og vores børn og min kone kommer hjem. Og efter to dage kaldes et firma, som jeg har sendt mit takkebrev, nu er jeg den eksemplariske virksomhedschef her i USA. Jeg anbefaler, at hvis du har problemer med at komme tilbage din eks eller helbrede dig for sygdomme som hiv og kræft, så send en besked til denne e-mail: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 og du får det bedste resultat. Tag ting for givet, og det vil blive taget væk fra dig. Jeg ønsker dig det bedste.
SvarSlet