onsdag den 4. december 2013

om at rejse, om mulige folkemord, om Møllegades nye boghandel


I disse dage er der en ting, der optager mig: den grufulde situation i Den Centralafrikanske Republik og hvordan det påvirker hele regionen, hvilket vil sige nabolande som Sydsudan, Chad, Den Demokratiske Republik Congo etc. Siden en væbnet opstand i marts 2013 førte til et præsidentskifte, har landet været præget af voldsom uro, mord, voldtægter, masseflugt, sekterisk vold og afbrænding af hele landsbyer. Man kan læse om det i The Guardian her: http://www.theguardian.com/world/2013/nov/22/central-african-republic-verge-of-genocide eller her BBC: http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-25195929

Jeg var indtil i formiddags tæt på at tage dertil for at skrive om det. Læger Uden Grænser havde tilbudt mig at ”komme i seng med dem”, men jeg følte ikke, at omkostningerne og besværet var historien værd, for jeg mener ikke, at fire dage i CAR er nok til at forstå og give fortællingen substans. Det vil sige, jeg mener ikke, jeg kunne tilføje noget, og jeg mener, at den historie jeg ville kunne skrive var skrevet i forvejen. Men tak til MSF for tilbuddet og hjælpen!

I stedet tager jeg til nabolandet Cameroun. I grænseområdet mellem de to lande lever der omkring 100.000 flygtninge. Man kan rejse i Cameroun uden de store problemer, og jeg har en fornemmelse af, at jeg ville kunne dykke ned og finde noget, en tilgang, en fornemmelse, der kan berettige den lange rejse. Jeg tager af sted indenfor en uge og er hjemme igen i det nye år.

Men fordi alt dette har fyldt hele mit system, har jeg helt glemt at omtale et fantastisk projekt. I Møllegade laver en gruppe engagerede og seje mennesker en boghandel for engelsk litteratur: Ark books, Copenhagen - a non-profit English language bookshop.
   Jeg synes, det er et virkelig godt initiativ, og jeg løfter kasketten for alle, der skider højt og flot på al snakken om dårlige konjunkturer og som går imod strømmen. Fantastisk at nogen gør en indsats for at give litteraturen bredde. Der er en tendens til at dyrke få titler i det her land – også i den fine litteraturverden, og jeg ser det her som et kvalificeret forsøg på at gøre alle os litteraturmennesker opmærksomme på andet end det, vi kender i forvejen, et forsøg på at lede bogdiskussionen væk fra de (i øvrigt meget) lokale superstars, der jo ikke er alting, selvom man nogen gange kunne tro det. Man kan læse mere om projektet her: http://www.indiegogo.com/projects/ark-books-copenhagen-a-non-profit-english-language-bookshop?c=pledges


Ingen kommentarer:

Send en kommentar