Når jeg kigger på Google Maps satellitfoto af Chienguetti vækker det på den
ene side genkendelse og på den anden side forundring eller tvivl eller
overraskelse – ja, overraskelse, for jeg undrer mig f.eks. over muren, der på
satellitfotoet omkranser de to bydele, wadien, auberget, området med
kunstbutikker, moskeen og telefonshoppen. Muren er sat som en kantet
forhindring rundt om de lerklinede huse, og nu da jeg ser den, kan jeg på ingen
måde huske den. Jeg har slet ingen erindring om en mur, tværtimod har jeg en
erindring om at kunne gå af sted væk fra det bebyggede område, at kunne gå over
en sandet bakketop og ned i en dal, og over en bakketop mere, og så være
afskåret fra den civilisation, der holder mig i live. Jeg husker tydeligt
fornemmelsen af at stå der med udsigt til en række sandfarvede bølger, der fortsatte
i en eller anden form for uendelighed, at stå og tænke over en situation, hvor
man bare er nødt til at gå og jeg kan virkelig se det for mig, det filmiske,
det øjeblik vi kender, hvor en helt eller heltinde er alene i ørkenen, i den
totale ensomhed herude mellem klitterne, på samme måde som jeg husker at
passere en bakketop i Texas og så se et langstrakt, uendeligt men genkendeligt
landskab med de karakteristiske bjerge, der synes at være kuperet med en
ostehøvl, hvor hatten lige er taget, som et blødkogt æg måske, men forskellen
på film og virkelighed er, at i det øjeblik hvor man står der selv, midt i en
eller anden urscene fra Hollywood, kan man se det menneskelige perspektiv,
fordi man fandme føler sig lille der i ørkenen, eller der i Texas, og man
forstår de mennesker, der er kommet kørende i deres prærievogn, forstår hvor
vildt det har været, hvor grænseløst, afsindigt farligt det må have føltes bare
at køre ud i intetheden uden nogen anelse om, hvad der mon dukker frem, om der
er mad, drikke, hvile, fred på den anden side af stepperne, bjergene, ørkenen.
Det husker jeg fra de toppede sandbanker ved Chienguetti, men jeg husker ingen
mur, og nu hvor jeg zoomer ind, forsvinder den, og det går op for mig, at muren
er Googles, at den forhindring, der synes at rejse sig ved min ørkenby, der får
den til at ligne en fæstning, blot er en markør for søgemaskiner, for hverdagsspioner,
der sidder ved internettet og søger efter steder i verden, vi har hørt om,
steder så fjerne, at vi ikke kan forestille os det, ikke kan genkende det
menneskelige perspektiv, med mindre vi selv af mærkværdige årsager og flugt,
har været der, har stået midt i dynerne og gloet på maurerne, der glor igen
uden at fortrække en mine. Det går op for mig, at min erindring var i orden, at
min tvivl var reel, og i stedet ser jeg nu på det brune landskab, hvor en hvid
bil befinder sig midt i det hele, og det minder mig om de her billeder man har
set af biler oppefra, af områder i Pakistan eller Yemen, huse rundt omkring i
verden, der pludselig forsvinder i en stor støvsky, i en eksplosion, der er
helt uvirkelig fordi der ikke følger lyd, ikke følger en sprængning eller skrig
eller sirener eller alarmer, men blot støv, der kastes op i luften, der dækker
billedet, og da det lidt efter lægger sig, er bilen eller bygningen væk, og vi
ved, at der har fulgt mennesker med, men vi mærker det ikke. Vi har ingen
fornemmelse for det menneskelige perspektiv, når vi ikke har stået der, ikke
har hørt eller på anden måde sanset, synet alene er ingenting, synet er i sig
selv koldt og betragtende, registrerende, synet er i mindre grad humant end
lugtesans og hørelse, der som sanser aktiverer vores empati og angst meget
hurtigt og meget voldsomt. Og derfor sidder vi og ser krigsfilm, ser
droneangreb, ser den hvide bil på sattelitfotoet, men føler ingenting, jeg
føler ingenting – jeg erindrer og først var jeg forundret på en kølig,
registrerende måde, fordi mit syn blev snydt af en fiktiv mur, hvor jeg nu mere
frit kan betragte det auberge jeg boede på, og huske udsigten fra en overdækket
terrasse, udsigten mod kirkegården, hvor gravene lå så tilfældigt, så
anderledes end derhjemme, end Assistensen og Maribo Kirkegård med de høje
træer, der skyder sig op i himlen, mere frit kan vandre fra auberget ud gennem
porten, den store port på sine hængsler, der var malet grå, ud i de rødbrune
gader, hvor jeg kunne se ind over muren til en rig familie, der havde en
lavkastefamilie boende som hushjælp, og jeg kan huske den lavkastefamilie sidde
bag huset på nogle bildæk, eller i hvert fald manden og en søn, og jeg kan gå
ned ad gaden til Papes restaurant og ind og så kan jeg pludselig dufte risene,
jordnødderne i sovsen, kyllingen og jeg kan smage sukkeret i hibiskussaften og
jeg kan høre Papes rolige, dybe stemme, hans grin og jeg kan mærke hans
håndflade i min, det lidt ru hud, sveden i håndfladerne der mødes og min hilsen
og hans svar, og jeg kan så sidde der, værre der og sætte mig ind i det, nu
hvor man ikke længere kan rejse til Mauretanien, uden at risikere sit liv, kan
jeg sidde i solen i Abel Cathrinesgade og være der alligevel, forstår det med
andet end intellektet, og jeg kan betragte sattelitfotoets kølige
efterretningslogik, dens kolde morderiske forsimpling af verden, og jeg kan
komme i tvivl om den adgang styrker fortællingen eller trækker noget ud af den.
Den tvivl kan jeg have, og jeg kan i det samme høre Sine komme hjem. Hun råber
fra gangen, at hun har købt asparges.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar