Kære Marianne
Tak for kronik i Politiken af dags dato.
Du nærmer dig kompleksiteten i det
moderne. Du nævner, at det nok ikke er blevet nemmere at være menneske siden
Bomholdt. Du nævner i høj grad den borgerlige roman. Problemet er, at den
borgerlige roman ikke for alvor ønsker at tage livtag med selvsamme kompleksitet,
men ofte medvirker til at skabe et definerende kultursyn og en forestilling om
at man kan forstå, at man kan udelade og redegøre for konflikten, tvivlen,
angsten, sorgen ved at værre menneske. Sideløbende med den borgerlige roman har
der levet og lever en voldsom litteratur, der ikke i sit sigte ønsker at
bekræfte et samfund. Måske snarere det modsatte. Måske siger den litteratur, at
det slet ikke kan lade sig gøre at opretholde det samfund. Måske siger den ikke
noget. Måske er den bare sprog, æstetik, sansning, poesi. Alt det du glemmer i
din opbyggelige fortælling om litteraturen. Det er en kunst, der ikke passer
ind i stuerne i sit udgangspunkt. Det er en type litteratur, der ikke kan
sættes på et socialrealistisk facit som Kim Leine. Det er en litteratur, der
har med en tilværelse at gøre, hvor man slet ikke kan tale om ”tid” men om
tilstedeværelse og vilkår. Måske et eksistentiale måske ikke. I hvert fald
usikkerhed. Ikke egnet til kronikker og derfor ikke nævnt i din. I din kronik
er der lunt. Det er en kulturpolitisk rede, jeg genkender, men som jeg også er
bekymret over, fordi den medvirker til at skabe smal og ikke smal litteratur.
Forståelig og ikke forståelig. Brugbar og ikke brugbar. Hvor er for eksempel
skrivningen som praksis? Det, at der findes så meget tekst, at alle i og for
sig er omgivet af tekst, af subtekst og kommunikation i deres dagligdag. En
type tekst og sprog, der opstår for tiden med de forandringer, der
sandsynligvis vil tage livet af den opbyggelige fortælling, fordi den ikke har
noget at opbygge til? Hvilket fællesskab? Det globale? Og man kunne spørge:
ville man fra politisk hold ture sige: vi skal bare have en litteratur. Den
behøver ikke være der for samfundet og sammenholdets skyld. Den skal bare
værre det? Alternativt har vi i mine øjne ikke rykket os fra det moderne
gennembrud og Brandes hvor den opbyggelige type litteratur, der stadig besynges
som ”rigtig”, dukkede frem. Når du skriver: ”Der er arbejde og indkøb, og så
skal ungerne puttes, og så er det altså noget nemmere at sætte sig foran tv end
at åbne den store samtidsroman…” får jeg lyst til at spørge, hvorfor det altid
er ”den store samtidsroman”, der trækkes af stalden? Findes der sådan én? Al
den litteratur jeg læser, tænker, ser, oplever i min færden rundt er samtidig. Det
sprog jeg befinder mig i på nettet er ofte et samtidigt litterært sprog, da der
opstår tekst og fortælling og æstetik. Det samtidige udtryk er for komplekst,
til den dannende roman, du beskriver, den der er 320 sider lang minimum, der
har en klar middelklasseproblematik eller alternativt en klar socialrealistisk
konflikt, og som vi har set og hørt om siden Brandes. Litteraturen er sprængt og
mangesidet. Jeg har undervist en del på skriveskoler, blandt andet en kommunal
i Esbjerg. Der mødte jeg ofte stærke tekster skrevet af folk, der måske ville
værre, men ikke var forfattere, folk jeg søgte at frisætte fra alle de
normdannende krav, du beskriver i din kronik. Altså ved at fortælle, at sproget
er deres, at teksten er et materiale, at den klare fortælling og plottet ikke
er et krav. Ved simpelthen at frisætte – kernen i det tyvende århundredes
ambition for mennesket. Alternativt er vel angst og bæven og lukkethed, og en stor
fortælling om at moderne litteratur er uforståelig, anæmisk, kedelig og så er
det jo lettere med fjernsynet. Den er alt andet – den er fri og tilgængelig og
stor. Større end den vogn, den ustandselig skal spændes for. Og når det er
sagt, synes jeg klart det er en god idé med din kampagne. Jeg håber bare, at I
husker at vande udenfor plænen, for det er i busken, i grøften og på overdrevet
at der er liv.
Med venlig hilsen
Peder
i øvrigt er det Vagn Steen, der har lavet Visitkortet, hvis nogen skulle værre i tvivl....
SvarSlethej Peder
SvarSletsikke en dejlig tekst at vågne sig ved og Vagn Steen's visit kort..
minder os alle om , at vi skal holde tomhed for øje :-)
ha en dejlig dag.
MVH.
Tak Poul! I særdeleshed ja... og selv dejlig dag.
SvarSletTak for et godt modsvar til kronikken. Du fremhæver nogle af de ting hun overser og som måske ofte overses. Men ... hvem siger, at den "modsatte litteratur" ikke kan være en del af kampagnen?
SvarSletJeg er helt enig, når du skriver, at "Det sprog jeg befinder mig i på nettet er ofte et samtidigt litterært sprog, da der opstår tekst og fortælling og æstetik." - men er det ikke formidlernes ansvar, at få det inddraget i det samlede læsebillede? Det er vel ikke politikerens?
Du spørger til også til "Hvor er for eksempel skrivningen som praksis?". Men hun starter med at nævne, "antallet af bogudgivelser er stigende" - og fremhæver, at der er en gruppe, som ikke læser. Lektor Lisbeth Worsøe Schmidt fra IVA siger til Poltiken »Gennem årtier har bibliotekerne forsøgt at få ikke-læsere til at læse litteratur. Hvordan skulle en læsekampagne med frivillige kunne gøre det?«, siger hun.
Det er interessant, det du beretter fra Kulturskolen i Esbjerg om at "ikke-forfattere" ved at skrive "fortælle[r], at sproget er deres, at teksten er et materiale, at den klare fortælling og plottet ikke er et krav.".Fedt, lad os få det med!
I slutningen af Kulturministeriets pressemeddelelse står der:
"Der vil senere komme yderligere initiativer under Danmark læser. Disse initiativer vil bl.a. blive udformet med medvirken fra den faglige følgegruppe, som nedsættes til at følge Danmark læser. I denne gruppe sidder bl.a. repræsentanter for bogmarkedets parter (forlæggere, boghandlerne og forfattere), idrætten, oplysningsforbund og forskningen."
Det lyder da lovende? Vi kan gøre meget for 20 mill., lad os håbe at det virkelig går til de lokale kræfter, der er lagt op til. Eller hvad?
@Recitat: Som udgangspunkt hilser jeg kampagnen velkommen, men mener, at kronikken er "gratis" på sin vis - eller retorik måske. Det lyder fint det hele, men jeg efterlyser en substans, et åbent litteratursyn, hvor kunsten og sproget er frisat. Jeg mener måske nok, at det slet ikke er en politikers ansvar at begynder at formulere hvad kunst skal - det autoritære blik er vi vel netop kommet af med gennem det tyvende århundredes adskillige opgør? Dybest set synes jeg, der er noget letkøbt over den indstilling til litteratur, hun gør rede for - som når et barn tegner et hus med tre streger og en skorsten. Hun undgår samtidig behændigt at forholde sig til, at bogbranchen er i krise, at fremtiden er fuldkommen uforudsigelig for forfatterne. Det er netop den del af kagen, hun kunne have en kvalificeret holdning til, da det er et strukturelt spørgsmål, der i sidste ende hænger sammen med liberaliseringen af bogmarkedet. Den del er mere kompleks for mig at oveskue, så derfor forholder jeg mig til de æstetiske og sproglige dimensioner i hendes kronik, og påpeger så at de er indholdsløse.
SvarSletVenlig hilsen og tak for kommentaren
skøn tekst. Alle gode hilsener fra grøften, hvor der er mange underlige planter, som taler forskellige sprog.
SvarSlet