torsdag den 21. februar 2013

Hvad folk taler om, når de taler om sex (uden at vide det)


(afskrift fra notesbog)
Så er det sidste aften i Madrid. I morgen tager jeg hjem.
   Jeg sidder på Kindtanden, bogcaféen, og drikker en kop kaffe. Klokken er cirka 18.30. Jeg lytter til samtalen ved nabobordet. En spansk pige, der er ved at lære engelsk (der ligger en lærebog på bordet), taler og en mand, hendes lærer, lytter og kommenterer. Han er amerikaner, han har en lidt irriterende attitude – bedrevidende, udtryksløs, arrogant. Hun spiser en bolle med marmelade og taler pludselig om sex. Hun siger: they are having an argument because he want´s the sex and she not. Han afbryder hende, med en stemme, der ikke kender udsving. That´s not true, siger han. It´s kind of a kliché. Hun retter noget i det hun sagde, og han godkender det. That´s more realistic, siger han, og hun begynder at tale om en biograf i nærheden, hvor de viser film på originalsproget med undertitler. Måske er han en god lærer, måske mangler hun kun lidt selvtillid for at tale fint, flydende og forståeligt engelsk. Måske sidder de i et offentligt rum, for at hun kan få den selvtillid, der mangler. De taler om tv-serier. That one, siger han, you don´t have to understand. It´s all about violence. Han er udtryksløs. Jeg håber ikke, at hun er ved at forelske sig. Det bliver uforløst. Jeg får lyst til at sige det. Først at give hende et kompliment for hendes engelsk og så sige: don´t go there. Jeg drikker lidt kaffe. Hov, der står Robert Walser på en hylde. Nu siger han: I like british television. Hun siger noget om spansk og italiensk fjernsyn: they are often naked, siger hun, the wemon. Hun holder næste sætning. Kigger på ham. Han reagerer ikke. Hans ansigt er stift. Han ser faktisk vred ud, utilfreds ud. I don´t like that, siger hun så. Nervøst. Leder lidt. Er det det rigtige, jeg siger, synes hun at tænke. Hvad mener han? Tænker hun det? Det tror jeg. Nu svarer han: It get´s boring, siger han, all this nudity. Nu taler de om de ting de ikke kan lide. Om det de ikke bryder sig om. Hun holder op med at tale om sex og nøgne kvinder. I stedet rejser hun sig pludseligt. You wan´t to walk, siger hun. Jeg skæver til hendes sorte frakke, hendes ansigt. Hun er sminket som en stumfilmsstjerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar