Note om en hveps
Engang fløj en
hveps ind i min mund, og jeg troede, et kort øjeblik, at jeg skulle dø.
Det var som at
gribe et glas, der falder fra en bordplade
Jeg kunne mærke
dens slag mod mine tænder. Det fik mig til at tænke på vinger, på at forsvinde
opad mod himlen eller at flyve ind over Europa og kigge ned. Husene i
Flandern. De mange døde. Et netværk af veje hvor lastbiler fragter
beklædningsgenstande rundt i store kasser, på paller, pakket ind, slået om med
papir, påstemplet med fragtbrev og afsendt fra en forstad et sted. En forstad
med indfaldsveje og lyskryds, der står og skifter mellem rødt og grønt, rødt og
grønt, i natten, hvor ingen rigtig bevæger sig rundt.
Engang kørte jeg
gennem Belgien.
Under sædet lå en
pose med sand. Sandet var fra Normandiet, fra Omaha Beach. Der er steder, man
vender tilbage til, og steder man forlader. Vi indstillede radioen. Musikken
mindede om glemte caféer, hvor folk spiller skak med de døde. Jeg tror, det var
det han sagde, eller måske var det en drøm.
Lars Bo kørte
bilen. Selv var jeg fyldt af sygdom, og udenfor var det stadig vinter. Vi havde
et endemål - Kolding. Et startpunkt – en gyde i Paris og en parkeringskælder,
et par tasker, der skulle løftes ned fra etagerne. Jeg boede i et lille rum
under taget. I de måneder skrev jeg:
(Paris)
Ankomst
til ensomheden, til smøgen med
Teatre Des Posche – lommeteatret i en horisontal skakt – til et værelse, en
fjerdesalskliché med to kogeblus, klik-klakseng og en bruseniche.
Fodkoldt og vendt mod en baggård så smal, at
lyset er fraværende, at der er mørkt i værelset, når solen er stået op, og jeg
vågner, stadig på vej til at ankomme.
Jeg har et hjerte, jeg har et rum – fodkoldt
og fuld af banditter, stirrende i bøgerne, på skrift, men fuck me hvor er det
storbyramt og trykket. En time ad gangen, mindst. Og tænk sig, andre ligger i
kulden med sække og soveposer over sig, bor i telt ved Seinen, stiller kogeblus
op og udbankede gryder, ligger i busskurrene på kasser og pap. Det er minus fem
om natten. Det er virkeligt. Og sne. Sne. På landingsbanen. Langs banelegemerne
ind til byen. I ghettoerne. På Les grand Mosque, Rue Des Linnes. Den store
botaniker. Svensker. Der sidder de inde, magreb, drikker te og spiser
nordafrikansk. Jeg skal derind. Det er et returpunkt, som alt her. På flugt
igen. Paris og gaderne og Afrika og rejsen dengang. Strejken og Jardin Des
Luxemburg. Men nu. Jeg er her. Skal bo her. Ved ikke hvordan. Men. Et men. En
lugt i rummet af løg. Fra en suppe jeg har lavet. Det hænger ved. Et løg består
af fine, glatte, saftige lag. På lag på lag på lag. Og har ingen kerne. Kun
evindelighed. Eller som hun skrev, fonetisk lighed med løgnen. Og jeg tog det
på mig. Det er klart. Sådan er det. Skamfuld i byernes by. Pakket ind af
omfartsvejen. Trikolore og trikotage og triktyveri ved Notre Dame. Tusinder af
snepartikler over Seinen. Tusinder af hjemløse. En patetisk ensomhed. Du har
valgt det, skrev hun i en besked. Nu må du vende dig til det.
Og jeg må vende mig til alt det, der
allerede er glemt. Alt det der måske dukker frem, ligesom forårets blomster
dukker frem, ligesom dukkerne dukker frem i foråret.
Og jeg må tilbage til billederne. Udfordre
de spraglede hekse. De farvede kavalerister, der rider sig ned gennem
sletterne. De afrikanske sletter. Skraldet der opløses i vinden. Der bliver til
partikler af plastik. Mikroskopiske stykker farvet plastik. Det sætter sig. Vi
ved det. Det bliver til en del af alting, og dukker frem igen, ligesom
billederne fra de første dage dukker frem igen, uden at jeg skal konsultere den
notesbog, jeg ikke har. Jeg gider tilfældet og de små mikroskopiske stykker af
erindring, og plastik der blander sig med sten og støv og farer kloden rundt.
Heste. Disse vinde. Og et slukket springvand. Bronsjeskulpturer af heste i
forvandling. Det bagerste af deres kroppe var slangelignende. Foran hver eneste
af de voldsomt prustende dyr, sad en skildpadde med en dysse i munden, og
alting var dækket af is.
Jeg drømte, at jeg blev voldtaget af en
hyæne. At den sendte sin udløsning ud over mig. Hun drømte, at jeg var sammen
med en kvinde. En parisisk troldekvinde. Et fatamogana. En spraglet heks, de
små tråde af plasticfibre der samler sig og bliver til et menneske i alle
farver som en utæmmelig figur.
Hun har smidt røret på, og jeg tænker på
Rodins hænder. Trolden bag Glyptoteket og de glatte overflader på de erotiske
marmorskulpturer i Tullerierne.
Jeg er sammen med Afrika og sletterne –
igen.
Der er mange måder at dø på.
De ultraurbane fodboldbaner, gule bur og
grønt kunststof, stanken af de hjemløses pis og lort. De ligger og sidder i
udbombede læderstole, i sofaer og på pap og papir. Stinker af ødelæggelse og
nedtur. Og man går forbi i sine nye kondisko. Jeg lavede et flot mål og en
udmærket redning. I metroen så jeg ingen mennesker, jeg gider skrive om. De var
så triste alle sammen og ville bare hjem til deres ostefondue.
Ak.
(Vi har mediteret på kranier. Vi har elsket
så hårdt. Alting runger fortsat af orgasmer, analsex og bank. Skænderier og
smukke samtaler)
Jeg svarede hende i telefonen, at vi var
endt i en blindgyde, at jeg ville tilbage til vejkrydset, mulighedernes mange
stier, kaoset og slaget af varme foran lufthavne på fremmede kontinenter.
Hun skrev, at hun følte en pludselig
kærlighed og tro. Lidt efter fulgte hun op: Kafka skriver i Slottet: det gik op
for mig, at jeg kunne møde ham overalt. Som Badamu hos Celine der møder
Robinson, sig selv, eller alle i verden i en person, overalt, tænkte jeg så,
drak ud og gik videre ind i hjertet.
Måske
troede jeg, det var starten på en ny bog.
Som
jeg troede det om døden, da hvepsen satte sig på min tunge.
Jeg
troede, at døden kom med posten. At den lå i de små pakker, min far bar ind på
arbejdsværelset, hvor et stort askebæger og en aflang skål i træ indeholdt
henholdsvis aske og fyldepen, papirclips og cerutskodder. Hvor bunker af
papirer fyldte den polerede flade.
Døden
kom ikke med posten, den kom fra en pistolmunding, et knivblad og en porøs
hjertevæg, der kollapsede i brystet på en ung kvinde, men altså før det, fra et
knivsblad, der skar sig gennem huden på en ven, og før det fra et pistolskud i
gaden, i gyden bag huset, på fjernsynet eller måske dybt nede bagerst i haven,
der hvor buens pil forvildede sig ind mellem nøddehegnets grene, hvor jeg skar
mig gennem underskoven som en indianer, og så et våben blive rettet mod en
pande, et skud blive trykket af.
Jeg
åbnede min mund.
Hvepsen
forsvandt mellem ribsbuskenes røde klaser.
Tillykke med blog.
SvarSletOg tak for hvepsen – og hyænen. Tak for måder at dø på.
det var så lidt
SvarSletVi vender tilbage, yes, vi gør.
SvarSletdyb og inspirerende :-) Tak for deltagelsen
SvarSletTak Dorthe!
Slet